باشگاه خبری فراساحل: از زمان افتتاح طرح توسعهیافته کانال پاناما، مقامهای این کانال موفق به عبور دادن بیش از 160 فروند کشتی از این مسیر شدهاند.
کشتیهای کانتینری و کشتیهای حمل LPG تاکنون بیشترین عبور را از کانال پاناما، پس از توسعه، داشتهاند. این کانال پس از توسعه در اواخر ژوئن 2016 با عبور یک فروند کشتی کانتینری نئوپانامکس افتتاح شد که بلافاصله پسازآن یک فروند کشتی حمل LPG نیز نخستین سفر تجاری خود را با عبور از این کانال آغاز کرد. اما یک ماه طول کشید تا نخستین کشتی حمل LNG در اواخر ماه جولای از کانال پاناما عبور کند. از زمان افتتاح طرح توسعهیافته کانال پاناما مقامهای این کانال (ACP) موفق به عبور دادن بیش از 160 فروند کشتی از این مسیر شدهاند که این به معنی میانگین روزانه عبور دو فروند کشتی از کانال پاناما است. همانطور که انتظار میرفت کشتیهای کانتینری بیشترین استفاده را از این کانال کردند و به دنبال آنها کشتیهای ویژه حمل LPG قرار گرفتند. در ادامه این روند انتظار میرود که عبور کشتیهای حمل LNG از کانال پاناما نیز افزایش یابد چراکه ظرفیت صادرات LNG آمریکا همچنان در حال افزایش است.
در همین حال، تاکنون کشتی MT Aegean Unity ساخت سال 2016 میلادی تحت مدیریت تجاری Mjolner Shipping تنها کشتی نفتکشی بوده است که از کانال پاناما عبور کرده است. نکته جالب در مورد این عبور این بود که کشتی یادشده بعد از تخلیه محموله نفتی خود در باهاماس موفق به بارگیری محموله دیگری شد و یکبار دیگر با محموله دیگری از مسیر کانال عبور کرد. به جز این نفتکش، تاکنون نفتکش های دیگری قصد خود را برای عبور از این مسیر اعلام کرده اند و اکنون در راه خود برای عبور از کانال پاناما هستند. اما اینکه عبور نفتکشها و کشتیهای حمل محصولات نفتی چقدر از این مسیر عمومی شود بستگی به فرصت هایی دارد که توسط غولهای نفتی و بازرگانان ایجاد می شود. اما نکته دیگری هم در کوتاه مدت بر عبور نفتکش ها از این کانال تاثیر می گذارد، تجهیزات ایمنی مناسب بر روی کشتیها برای عبور ایمن از کانال پاناما است. کانال پاناما برای عبور دادن کشتیهای عبوری از شناور استفاده میکند و این مطلب به علاوه تجهیزات مورد نیاز کشتیها برای عبور بسیار پیش از افتتاح کانال جدید در اخیتار کشتیها قرار گرفته بود، اما اکنون مشخص نیست چه تعداد کشتی نفتکش خود را برای عبور ایمن از این مسیر آماده کرده اند. تمامی کشتیهای نفتکشی که در سال 2016 و پسازآن ساخته شوند تجهیزات مورد نیاز برای عبور از کانال را دارند اما نفتکشهای قدیمیتر باید برای عبور تجهیزات مورد نیاز را نصب و استحکامات خود را تقویت نمایند. ظرفیت عبور از کانال پاناما، مسیر توسعهیافته، 12 کشتی در روز (24 ساعت) است اما مقامهای کانال پاناما با یک یا دو عبور کار این مسیر را آغاز کرده اند و قصد دارند به تدریج تعداد عبورها را به حداکثر ظرفیت برسانند. کارشناسان انتظار دارند کشتیهای کانتینری، کشتیهای حمل گاز (LNG و LPG)، کشتیهای کروز و کشتیهای نفتکش به ترتیب بیشتری تعداد عبور را از کانال پاناما داشته باشند.
کد خبر : 2502
ارتباط با سردبیر : info@opc.ir